Tuesday, July 31, 2012

Avathaarikai - அவதாரிகை

Our Poorvacharyas, whenever starting to write Vyakyanam(commentary) for any grantham/Prabhandam follow a specific model before starting the commentary of the original grantham. It is called as writing avatharikai for the grantham. Avatharikai would be first part of any commentary. It would give the reader/listener basic insights about that grantham. Our poorvacharyas were so great that the avatharikai they write for a grantham would be more interesting than the Grantham & vyakyanam itself. (To know the history of Divya Prabandhams check http://mangalasaasanam.blogspot.in/2012/07/history-of-dhivya-prabhandham.html)

One such glorious avatharikai is by Nampillai Lokacharyar(Actually its vadakku thiruveedhi pillais notes of Nampillai Kalakshepam) for thiruvaimozhi in 36000 padi called as Mahapravesam. It contains 3 avatharkais namely mudhal Sriyapathi, irandam Sriyapathi & moondram Sriyapathi. The idea behind naming them as Sriyapathi is that, each of the avatharikai starts with the word Sriyapathiyai, avaaptha samastha kaamanaai.

Before continuing, Lets check out what to expect in an Avatharikai. Basically it would contain 3 parts
1. Vaktru vailakshanyam
2. Prabhanda vailakshanyam
3. Vishaya vailakshanyam

Vaktru denotes the Author(vaktha) of the grantham and an avatharikai would first let us know the greatness of the author.

Prabhanda vailakshanyam is where it tells about the greatness of the prabhandam, where in the details of how the prabhandam was born etc.

Vishaya vailakshanyam is the part, in which it would explain about the weight of the concepts in the prabhandam.

So, in the first avatharaikai, as a part of realizing vaktru vailakshanyam nampillai compares Aazhwar with Ilayaperumal(Lakshmanan) and few other Ithahasa purushas.

In this post, lets try to understand the Greatness of Azhwar as compared with Ilayaperumal. Its just not Sri Nampillai's sva kalpitham but he quotes necessary slokams from Sri Valmiki Ramayanam and Aazhwar's pasurams as proof and uses them for comparison.

குணம் - Gunam இளையபெருமாள் ஸ்ரீ ஆழ்வார்
பால்யம் தொடங்கி
பகவத் அனுபவம்
பால்யாத் ப்ரப்ருதி சுச்நிக்த:
லக்ஷ்மண: லக்ஷ்மி வர்தன:
அறியா காலத்துள்ளே அடிமை கண் அன்பு செய்வித்து(2-3-3), முலையோ முழு முற்றும் போந்தில - திருவேங்கடம் என்று கற்கின்ற வாசகமே(Thiruvirutham - 60)
எல்லா உறவும் பெருமாளே ப்ராதா பர்தா ச பந்து: ச பிதா ச மம ராகவ:சேலேய் கண்ணியரும் பெரும் செல்வமும் நன்மக்களும் மேலா தாய் தந்தையும் அவரே(5-1-8)
கைங்கர்ய ப்ரார்த்தனை அஹம் சர்வம் கரிஷ்யாமி ஜாக்ரத: தேஒழிவில் காலமெல்லாம் உடனாய் மன்னி அடிமை செய்ய வேண்டும்(3-3-1).
பகவத் குணத்தில் தோற்றமை ப்ராதா குணை: தாஸ்யம் உபாகத: உயர்வற உயர்நலம் உடையவன் - துயரறு சுடரடி தொழுதெழேன் மனனே(1-1-1)
இதர புருஷார்த்தங்களை வெருவுதல் ஐஸ்வர்யம் வா லோகானாம் ந த்வயா வினா நல் வீடு பெறினும் கொள்வது எண்ணுமோ(Thiruvasiriyam -2)

Sri Nampillai also compares aazhwar with bharataazhwan, Arjunan, Dasarathan etc.

In the next post lets find out how Nampillai lokacharyar compares Aazhwar's various stages with stages of Bharathazhwan.

Dasan
Madhusudhanan MA